Balliaden 2024

Bilde fra ballet på Balliaden

Balliaden er en aktivitet som Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige arrangerer. Aktiviteten varer over tre dager, hvor ungdommene overnatter på en skole og finner på mye gøy sammen.

I løpet av dagene følger de et program som er satt opp av ledere fra kirken. Programmet består av noe for alle! Det er blant annet fokus på sport hvor de ulike menighetene konkurrerer mot hverandre i for eksempel volleyball og fotball. I tillegg er det både dans og ball hvor man får spise god mat, danse og synge sammen med gode venner som har samme tro.

Full fart med innebandy

Voksne legger inn mye arbeid i å planlegge og få Balliaden til å skje. Det er flere grunner til at alt arbeidet er verdt det. På Balliaden ser man at sjenerte folk kommer mer og mer frem. Man ser en god gjeng med ungdom som tar vare på hverandre, ser hverandre og inkluderer alle.

Under sporten sitter det folk på tribunen og heier og det er god sportsånd og engasjement på banen. Noe av det fineste med Balliaden er vitnesbyrdsmøtet hvor ungdommene kan dele sine vitnesbyrd og hva de tror på.

Fra en av workshopene på Balliaden
Erle fra Romerike menighet
Erle (17) Romerike menighet

Hvorfor valgte du å dra på balliaden?

Jeg valgte å dra på Balliaden fordi jeg alltid får en god følelse av å være der. Det å møte venner fra mange forskjellig steder i Norge, og føle den åndelig styrken gjennom andre. Jeg synes det er fint å være med en så stor gjeng som lever etter samme verdier som meg og har samme tro som meg. Det styrker meg og gjør meg til en bedre versjon av meg selv. Det er gjeng der alle er velkomne, blir sett og tatt vare på. Det er også mange devotionals og vitnesbyrdsmøter som fyller opp det åndelig glasset igjen, slik at du er klar for hverdagen. Jeg lærer alltid noe nytt som jeg får bruk for senere.

Hva slags betydning har det for deg?

Balliaden har vært en styrke for meg i hverdagen. Noen ganger har jeg følt meg alene, og når jeg begynner å tenke på alle de fine minnene jeg har fått av å være på balliaden har det gjort meg glad. Det har også styrket mitt vitnesbyrd og gitt meg mer motivasjon i hverdagen, hvor man kanskje ofte kan bli fristet til å ikke gidde å gjøre de daglig tingene som å be og lese i skriften. Det har virkelig styrket meg på mange måter og jeg veldig takknemlig for å ha så fine venner og for at de styrker mitt vitnesbyrd. Jeg er også veldig takknemlig for at vi har så fantastiske leder som ofrer av sin tid og lager et så fint arrangement for oss

Owen fra Stavanger menighet
Owen (19) Stavanger menighet

Hvorfor valgte du å dra på balliaden og hva slags betydning har det for deg?

Jeg bestemte å gå på balliaden fordi der kan jeg møte folk med de samme tro og verdier jeg har. Jeg har vært på balliaden 3 ganger nå og er like spent å gå hver gang. Hver gang har jeg møtet med mange gode nye venner, og har hatt mange gode opplevelser, og har opplevd at folk er alltid snill med hverandre. Det er noe ekstra spesielt for meg siden alle av mine beste venner er i kirken, men de bor så langt vekk fra meg. Derfor er jeg så takknemlig for muligheten til å ha gøye og åndelige opplevelser med venner jeg ser så sjelden.

Som en kristen ungdom i dagens samfunn kan det være lett å føle seg alene i sin tro, men på grunn av Balliaden kan ungdommer fra hele Norge samles. Det gjør at man kan se hvor mange som faktisk er medlemmer av Jesu Kristi Kirke og man kan føle seg mindre alene. Det er styrkende og er manges høydepunkt i løpet av året.

Balliaden er en aktivitet hvor man kan skape evigvarende vennskap med andre som tror på det samme som deg selv. Det er noe for alle!