Drammen menighet 170 år

Av Janett Moen, Drammen menighet

Medlemmer og besøkende samlet i kirkesalen

Søndag 29.september 2024 var det 170 år siden Drammen gren ble organisert.

Mange av medlemmene i Drammen menighet var med å markere dette med en uhøytidelig samling etter kirkens møter i Elling Holsts gate 15. Menigheten hadde også gleden av å ha misjonspresident Lisle Updike med sin familie og stavspresident Patrick Waal fra Drammen stav tilstede.

Marit og Jan Evensen
Marit og Jan Evensen er mangeårige medlemmer av Drammen menighet

I forbindelse med markeringen av at Drammen menighet var 140 år i 1994, holdt Inger Lagesen Waal en tale hvor hun fortalte om historien til menigheten:

«Det var først på 1850 tallet at kirken ble kjent i Norge. 12. oktober 1853 ble det på et rådsmøte i Fredrikstad bestemt at Eldste Larsen og Eldste Dorius skulle reise til Drammen og åpne evangeliets dør der. De kom til Drammen 8.november 1853.

Skomaker E. Hansen tok imot dem og ga dem husly, mat og drikke, og var villig til å holde møter i sitt hjem.

Det var mange nysgjerrige som møtte frem, men motstanden var stor. De første misjonærene for kirken hadde store vanskeligheter, ble satt i fengsel og ble straffet for sin misjonsvirksomhet.

Forkynnelsen av evangeliet lot seg ikke stoppe. Eldste Larsen døpte de første fire medlemmene; ekteparene Johanna og Erik Johnsen, Karen og Amund Dahle, den 30.mars i 1854.

Tross mange vanskeligheter ble Drammen gren etablert 29.september 1854 med 6 medlemmer. Bror Dahle ble den første grenspresidenten. De offentlige møtene ble holdt i mange år hjemme hos medlemmene.

De siste dagers hellige var tidlig glad i å synge. Etter søndagsmøtene dro flere av kvinnene fra grenen opp til Brannposten, i Bragernesåsen og sang sions sanger utover byen på lyse sommerkvelder.»

Medlemmer og besøkende rundt det fyldige matbordet
Medlemmer og besøkende rundt matbordet

I dag teller Drammen menighet ca.200 aktive medlemmer. Denne menigheten er en av nord-Europas største menigheter når det kommer til aktive medlemmer, og en stor andel av disse er barn og ungdom.

I nyere tid har Drammen menighet vært en av landets mest livskraftige menigheter og er det forsatt, og ser frem til å få et tempel i sin nærhet.