Unge enslige voksne

young people sitting on grass in the sunset

Hvordan kan jeg bli en veileder på FSY?

Til styrke for ungdom (FSY)-konferanser er 5-dagers konferanser etter modell av Brigham Young Universitys populære Spesielt for ungdom (EFY)-konferanser. De arrangeres om sommeren. På FSY vil du oppleve mektige klasser og andakter, lære nye, sprø dansetrinn og leker, og styrke din tro på Jesus Kristus. Du vil dele disse opplevelsene med ungdom når du leder, veileder og tjener dem. Grip denne muligheten til å møte nye mennesker i ditt område med lignende trosoppfatninger som kanskje vil vise seg å bli venner for livet, og lære og vokse sammen i et trivelig og trosfylt miljø. I tillegg til alle disse velsignelsene er tjeneste i FSY et utmerket sted å bygge lederskaps-, undervisnings-, kommunikasjons- og tilpasningsferdigheter, noe som gjør deg til en mer attraktiv kandidat ved fremtidige jobbmuligheter.

Krav til tjeneste ved FSY:

FSY-veiledere er en viktig faktor som bidrar til at programmet lykkes. Vi søker personer med sterk tro på Jesus Kristus og hans gjengitte evangelium som kan virke som rollemodeller for hederlige prestedømsbærere eller guddommelige søsterfellesskap, fremtidige misjonærer og fedre eller mødre, og ledere i Herrens kirke og rike.

Ansvarsoppgaver:

• Arbeide villig og ansvarlig for å fremme FSY-deltagernes fysiske sikkerhet og åndelige velbefinnende, spesielt de i din tildelte gruppe.
  • Undervise effektivt (formelt og uformelt) i en gruppesetting og lede interaktive drøftinger, og skape en læringsatmosfære som vil hjelpe ungdom å gjenkjenne og lære ved Ånden.
  • Hjelpe alle ungdommer å få en positiv og oppbyggende opplevelse og, etter behov, håndtere disiplinærsituasjoner blant ungdom med følsomhet.
  • Hjelpe alle ungdommer å styrke tro på Jesus Kristus og hans gjengitte evangelium, bidra til å skape en læringsatmosfære som vil hjelpe alle å gjenkjenne og lære ved Ånden.
  • Kunne vise at du har den psykiske helse som er nødvendig for å kunne omgås og ta ansvar for ungdomsgrupper på en trygg måte gjennom hele dagen og natten, samtidig som du fortsetter å utføre dine ansvarsoppgaver.
  • Konsekvent opptre som en forbilledlig leder, rollemodell og mentor for ungdomsdeltagere og de andre veilederne.
  • Samarbeide godt med en medveileder og bidra som et teammedlem.
  • Lese og sette deg inn i FSY-stabshåndboken før første uke, og fortsette å studere gjennom hele sommeren.
  • Delta på alle obligatoriske opplæringskurs.
  • Delta i Nettbasert opplæring for områdene i Europa (på engelsk).

Kvalifikasjoner:

• Være et ungt enslig voksent  medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige.
  • Være minst 19 år gammel
  • Fortrinnsvis ha minst ett års høyere utdanning, arbeidserfaring eller misjonærtjeneste etter videregående skole.
  • Være villig og i stand til å følge FSYs adferds-, kommunikasjons- og påklednings- og fremtreden-normer og alle andre FSY-retningslinjer.
  • Være i stand til å gå i lengre perioder i løpet av dagen, være energisk og aktivt engasjert i ungdommene, utføre alle plikter og delta i fysiske aktiviteter, blant annet, men ikke begrenset til: Leke leker, gå opp og ned trapper, løpe, hoppe og danse.
  • Utvise den psykiske og fysiske helse og følelsesmessige stabilitet som er nødvendig for trygt å engasjere seg i og være til stede med og være ansvarlig for ungdomsgrupper gjennom hele døgnet, samtidig som du fortsetter å utføre andre arbeidsoppgaver effektivt i stressende og utfordrende situasjoner.
  • Kunne ta prosedyremessige avgjørelser, utøve god dømmekraft, pålitelighet og ansvarlighet.
  • Være i stand til å organisere ressurser og prioritere.
  • Utvise sterke mellommenneskelige ferdigheter og kommunikasjonsferdigheter.
  • Bestå den obligatoriske bakgrunnssjekken til denne stillingen.

Foretrukket:

• Hjemvendt misjonær (mannlige søkere).
  • Ha erfaring med å arbeide med ungdom.

Hvordan kan jeg engasjere meg?

Søknad som FSY-ansatt og -veileder er åpent fra november til februar hvert år. Hold øynene åpne for at koblingen blir lagt ut og påmeldingen åpnes.

Hva sier UEV om deres erfaring med FSY?

“Det jeg likte best ved FSY, var relasjonene jeg kunne utvikle: relasjonen til ungdommene, relasjonen til de andre veilederne og ikke minst relasjonen til min Frelser Jesus Kristus.” – Candyce

  “Å se disse fantastiske ungdommene vokse og utvikle seg er det beste i verden.” – Naoki

“Den største fordelen for meg var at jeg fikk venner som jeg fortsatt er venn med nå, men mest av alt å komme meg ut av komfortsonen, få tillit til meg selv og min evne til å ta avgjørelser.” – Addie

Ytterligere informasjon