Hvordan vi kan bruke bønn til å kommunisere med Gud

Hva medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige tror om de mange velsignelsene ved bønn

Vi tror at Gud hører og besvarer bønner i dag.

Hva lærer Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige om bønn?

Medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige tror at bønn er kommunikasjon mellom oss og Gud, vår himmelske Fader. Vår himmelske Fader ønsker at vi skal be til ham hver dag, både for oss selv og sammen med vår familie. Siste dagers hellige tror at Gud ønsker at vi skal “be til ham og ingen annen” (“Prayer”, Gospel Topics, churchofjesuschrist.org/study/manual/gospel-topics?lang=eng). De siste dagers helliges religion underviser, i likhet med Bibelen, at da Jesus Kristus var på jorden, forklarte han at vi skulle be til vår himmelske Fader i Jesu navn (se Johannes 16:23). For siste dagers hellige er bønn både en befaling fra Gud og en anledning til å kommunisere personlig med ham.

Hvordan skulle jeg be?

For å vise vår respekt og kjærlighet til Gud når vi ber, kneler vi, bøyer hodet og lukker øynene. Siste dagers hellige tror at når vi ber, skulle vi være oppmerksom på at vi tiltaler vår Fader i himmelen, og ordlegge oss på en kjærlig og respektfull måte.

Siste dagers hellige underviser at det er kraft i å be høyt, og Skriftene oppfordrer oss til å be ofte hver for oss slik at vi kan uttrykke våre sanne følelser til Gud (se Matteus 6:6–7; Alma 34:17–27). Vi kan imidlertid be til Gud når som helst og hvor som helst. Siste dagers helliges tro innbefatter læren om at selv en tanke kan være en bønn dersom den rettes til Gud (se Veiledning til Skriftene, “Bønn”, skriftene.churchofjesuschrist.org).

Siste dagers hellige tror at når vi ber, skulle vi uttrykke vår takknemlighet til vår himmelske Fader for våre mange velsignelser. Som en siste dagers hellig leder bemerket: “De mest meningsfylte og åndelige bønner jeg har hørt, har inneholdt mange uttrykk for takk og få, om noen, anmodninger” (David A. Bednar, “Be alltid”, Ensign eller Liahona, nov. 2008, 42). Siste dagers hellige trosoppfatninger omfatter undervisning om at alt vi har kommer fra Gud, og at selv i våre vanskeligste utfordringer, kan vi likevel takke ham for våre velsignelser.

Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige underviser at vår himmelske Fader ønsker at vi skal be ham om det vi trenger når vi ber. Jesus Kristus forkynte: “Be, så skal dere få. Let, så skal dere finne. Bank på, så skal det bli lukket opp for dere. For hver den som ber, han får, den som leter, han finner, og den som banker på, skal det bli lukket opp for” (Matteus 7:7–8). Siste dagers hellige tror at når vi ber, kan vi be vår himmelske Fader hjelpe oss med våre fysiske, følelsesmessige og åndelige behov, og alle andre behov vi måtte ha. Siste dagers hellige tror også at som vår kjærlige Fader ønsker Gud å hjelpe oss, og vil gi enhver velsignelse som er formålstjenlig for oss. Når vi ber vår himmelske Fader om velsignelser, skulle vi imidlertid be om at hans vilje må skje, og gjøre alt som står i vår makt for å være verdige til å motta velsignelsene vi ber om.

Hvilke velsignelser kommer ved bønn?

Siste dagers hellige tror at bønn gir mange velsignelser. Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige lærer at når vi ber, kan vi føle Guds kjærlighet til oss. Vi føler takknemlighet når vi tenker på de mange velsignelser vi allerede har i vårt liv. Vi føler større lykke og fred når vi anstrenger oss for å innrette vår vilje etter Guds vilje med vårt liv. Vi blir velsignet med større tålmodighet og tro. Vi kan føle at Den hellige ånds innflytelse veileder oss. Når vi ber, åpner Gud himmelens luker og gir oss velsignelser som han allerede var villig til å gi, og som vi bare behøvde å be om å motta. Vi kan også bidra til å velsigne andre når vi uttrykker oppriktige bønner til Gud om deres velferd.

Hvordan du kan lære om Guds plan for deg

For å lære mer om Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige og det vi tror om bønn, gå inn på komtilkristus.no.