Frankfurt am Main

Kirkens program støtter helbredelse fra seksuelle overgrep

De tolv leksjonene kombinerer utdannelses-, åndelig og terapeutisk tilnærming til rehabiliteringen.  Hovedfokuset i dette programmet er på Frelseren Jesus Kristus og hans forsonings helbredende kraft.

“Jeg føler meg akseptert og elsket.” “Nå har jeg håp.” “Jeg var deprimert og ønsket ingenting, nå ønsker jeg ting for meg selv.” “Jeg gråter, men dette er gledestårer.” “Jeg gleder meg til dette hele uken.” “Disse leksjonene drypper inn i sjelen, og jeg føler meg lettere følelsesmessig.” Dette er uttalelser fra deltagere i “Helbredelse fra seksuelle overgrep”, en gruppebasert tilnærming implementert siden 2021 av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige i Europa.

I juni 2021 startet Kirkens familiekontor i området Europa programmet “Helbredelse fra seksuelle overgrep”, for første gang utenfor USA, etter å ha blitt oppmerksom på en konkret overgrepssak i Europa og den store innvirkningen dette hadde på personen og hennes familie.

Veiledning for gruppeledere, i programmet “Helbredelse fra seksuelle overgrep”.

Programmet “Helbredelse fra seksuelle overgrep” ble utviklet og personlig implementert av Kirkens familiekontor i USA.  Det ble da besluttet å starte prosessen med å formidle programmet og tilpasse det til behovene til Kirkens medlemmer i Europa.

Den nettbaserte, lukkede gruppen ble formidlet til engelsktalende søstre over hele Europa. De første gruppene ble ledet av June Ferreira, en rådgiver og psykoterapeut med tilhold i Storbritannia, og søster Lizbeth Rencher, seniormisjonær og autorisert psykolog.

Oppmerksomhet om gruppen har nådd ut til hele Europa og interessen er høy. Grupper ledes nå på spansk, fransk og på engelsk. Neste kvartal vil gruppene bli tilbudt på finsk, portugisisk, tysk og italiensk. Når kvinner i Kirken lærer om dette programmet, sier de ofte at de har ventet og håpet på en evangeliebasert tilnærming for å hjelpe dem i helbredelsesprosessen.

“Jeg lærte at det trengs bare ett skritt fremover for å komme seg ut av mørket man befinner seg i,” sa én deltager. “Jeg har verktøyene til å forandre ting i livet mitt som vil beskytte meg,” uttalte en annen. Etter å ha fullført programmet, uttalte én person: “Frelserens forsoning er reell og han ble sendt for å frelse og helbrede deg personlig, han er mye sterkere enn din smerte, stol på at forsoningen virkelig kan fungere for deg.”