Misjonskonferanse i Harstad, en historisk begivenhet

Av Anne Farstad, Bodø menighet

Alle på konferansen samlet

Misjonskonferansen i Harstad 16.-17. september 2023

Med smått og stort var det litt i overkant av 50 personer som var samlet til misjonskonferansen i Harstad. Det var også noen som var med via Zoom. Det er første gang en misjonskonferanse har blitt avholdt i Harstad, og folk kom tilreisende fra alle grenene i nord: Alta/Hammerfest, Tromsø, Bodø/Mo i Rana og de som tilhører Harstad/Narvik.

Vi hadde også besøk langveis fra, misjonspresident Kirt Montague og hans hustru Sindy fra Oslo, rådgiver Glenn Brownlee og hans hustru Christy fra Drammen, samt områdeveileder for organisasjoner, søster Ann-Mari Lindberg og hennes mann Mats, fra Danmark.

misjonspresident og områdeveileder
Fra venstre: Mats Lindberg, Ann-Mari Lindberg, Sindy Montague og Kirt Montague

Harstad/Narvik gren leier Adventistkirken sin bygning i Harstad til sine søndagsmøter. Den er godt tilrettelagt både for møtevirksomhet og sosialt samvær og egner seg bra for konferanser av dette slaget.

Temaet for misjonskonferansen var “Ett i Kristus”. Som alltid var det hyggelig å møtes, og med nye medlemmer til stede kunne vi føle både gjensynsglede med gamle kjente og felleskap med de nye. Vi hadde også misjonærer og venner til stede.

Fra et av møtene
Fra et av møtene i lokalet til Adventistkirken

Konferansens møter startet med en aktivitet for ungdom ved president Brownlee og misjonærene. Rundt 15 ungdommer og misjonærer samlet seg til kampen om flagget i vakre omgivelser i Folkeparken. Kampen startet sterkt med et åndelig budskap fra Caleb Botnermyr fra Harstad gren hvor det ble undervist om den kamp vi deltok i da vi valgte å følge Frelseren til et jordisk liv.

Ungdom samlet på aktivitet
Ungdommene hadde aktivitet i Folkeparken

Parallelt med dette pågikk det lederskapsmøter. Der ble vi undervist i lederskapsprinsipper av misjonspresident Montague, søster Ann-Mari Lindberg og eldste Clark Merkley, som er seniormisjonær og virker som grenspresident i Bodø gren.

Etter disse møtene var det tid for middag, som var tilberedt og ble servert i matsalen av medlemmene i Harstad/Narvik gren. Denne maten var av en slik kvalitet at misjonspresidentskapet anså det som formålstjenlig for fellesskapet å utsette kveldsmøtet med en halv time. Det var nemlig dessert på kjøkkenet.

På kveldsmøtet åpnet president Montague med å fortelle om fire ting som det er ønskelig at vi skal oppleve på en konferanse.

• Lære noe nytt
  • Føle Ånden
  • Ha det gøy sammen
  • Lade opp batteriene våre

Vi fikk så høre fire taler av ledere og medlemmer som alle fokuserte på forskjellige vinklinger av emnet “Ett i Kristus”, samt et musikkinnslag av søster Inger-Elisabeth Skancke fra Tromsø, akkompagnert av misjonærsøster Mortensen.

Deretter var det duket for talentaften, der både misjonærer og medlemmer hadde forberedt seg grundig og briljerte med både vakker musikk og til dels hysterisk morsomme parodier og annet snacks. En slik aften må bare oppleves. Og hvem skulle trodd at James Bond kommer fra Harstad?  Forklaringen på dette utsagnet ligger hos grenspresidenten for Harstad/Narvik, Stein Hansen.

Piano og gitar
Geir Lunde på piano og Runar Terje Foslund på gitar — Begge fra Alta gren

Etter en natt med privat innkvartering for mange, var det klart for søndagens møte. Vi fikk høre seks taler, og et musikknummer av misjonærene, der de vakkert fremførte sangen “Midnattssolens land”.

Deretter var det mulighet for å få spise litt, samt lage matpakke for dem som skulle kjøre langt.

Etter en flott konferanse kunne vi spørre oss selv om vi hadde opplevd de fire tingene president Montague påpekte?

Det vil kanskje variere fra person til person, men en slik konferanse, der vi kunne lade batteriene våre i flere timer sammen med andre hellige i nord, var både oppbyggende og informativ. Og ganske gøy. Slike konferanser med et såpass variert program gjør at vi blir bedre kjent med hverandre og at det blir lettere å holde kontakt i en langstrakt landsdel. Det er lett å se at en slik konferanse bidrar sterkt til å skape enhet i Kristus.

For å avslutte med Terje Nilsens ord fra sangen “Mjelle”:

“Du må ha vært der førr å kunn forstå.”