Barcelona i Spania

Stedet for Barcelona Spania tempel bekjentgjort

Vil være Herrens andre hus i Spania

Den første presidentskap i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige har bekjentgjort stedet for Barcelona Spania tempel.

Kart som viser plasseringen av Barcelona Spania tempel.

Dette tempelet vil bli bygget i krysset mellom Aving jai de la Vía Tucson og Aving jai de la Clota, Sant Cugat del Vallès, Barcelona i Spania. Det planlegges et toetasjes tempel på ca. 2 500 kvadratmeter. En tilleggsbygning på ca. 1 250 kvadratmeter, med gjestehjem, et ankomstsenter og et distribusjonssenter vil også bli bygget på den 22 mål store tomten. Kirkens president Russell M. Nelson bekjentgjorde Barcelona Spania tempel i april 2022. Dette blir det andre tempelet i landet. Madrid Spania tempel ble innviet i 1999. Spania har mer enn 61 000 siste dagers hellige i over 130 forsamlinger. Melitón González Trejo, en offiser i den spanske hæren som besøkte Utah i 1874, spilte en viktig rolle i oversettelsen av Mormons bok til spansk etter at han sluttet seg til Kirken. De første siste dagers hellige i Spania ble døpt på 1950- og 1960-tallet.

Detaljerte plantegninger for dette tempelet er fortsatt under utarbeidelse. Ytterligere informasjon, herunder ytre utforming, vil bli offentliggjort senere. En spadestikkdato vil bli bekjentgjort i fremtiden.

Prosjektlederne vil snart begynne å samarbeide med byens tjenestemenn om foreløpige planer for dette tempelet, og de vil begynne å sende inn offentlige dokumenter i de kommende månedene.

Siste dagers hellige anser templer som Herrens hus, og de helligste steder for tilbedelse på jorden. Templer er forskjellige fra Kirkens møtehus (kapeller). Alle er velkomne til å delta på søndagens gudstjenester og andre aktiviteter på hverdager i lokale møtehus. Hovedhensikten med templer er at trofaste medlemmer av Jesu Kristi Kirke skal delta i hellige seremonier, for eksempel ekteskap, som forener familier for evig, og stedfortredende dåp på vegne av avdøde forfedre som ikke fikk anledning til å bli døpt mens de levde.