Vi er alle brødre

Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige og ledere fra den katolske kirken kommer sammen for å feire integreringen av flyktninger

Hjelp til flyktninger

FIRENZE, ITALIA- Selvtillit og en følelse av tilhørighet er en uvurderlig luksus som flyktninger sjelden nyter. I juli 2017 hjalp Kirkens veldedighetstjeneste, CARITAS, en katolsk veldedighetsorganisasjon, i deres forsøk på å bringe disse verdier til flyktninger i Firenze. Eldste Tom og søster Anita Herway, som er velferdsmisjonærer og som leder Kirkens veldedighetstjeneste i Italia, ble kontaktet for å hjelpe til med prosjektet.

CARITAS i Firenze hjelper omkring 650 asylsøkende flyktninger i mottakssentre spredt over hele byen. 85% av disse flyktningene er unge menn mellom 18 og 30 år. Ifølge dem som er ansvarlige for sentrene, er integrering vanskelig og spenninger oppstår ofte på grunn av forskjeller i språk, kultur og religion. Deres eneste felles bånd er deres kjærlighet til fotball. “Når de spiller fotball, er de alle brødre,” sa eldste Herway. Da CARITAS ble klar over denne felles interessen, foreslo de et prosjekt for å organisere to lag i sentrene. De håpet at dette ville gi de unge mennene muligheter til å jobbe sammen, deltagelse i samfunnet og spille mot lokale klubber. I tillegg tror CARITAS at kontaktene og ferdighetene som utvikles, vil være avgjørende for deres integrering.

For å bidra til å styrke de unge mennenes selvtillit, deltok Kirkens veldedighetstjeneste i anskaffelsen av uniformer, sko, vesker og utstyr som skal brukes av flere spillere på sentrene i mange år fremover. CARITAS ordnet bane og organiserte spillingen mot lokale klubber.

I oktober 2017 deltok eldste og søster Herway på en seremoni i kapellet i San Lorenzo for å feire lagenes integrering. Enrico Morelli, et lokalt medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, arrangerte seremonien. “Vi gikk opp til kapellet i San Lorenzo,” sa eldste Herway, “og før vi kom inn, ble vi møtt av erkebiskopen av Firenze, pastoren til det lokale sogn, direktøren for CARITAS i Firenze, SDH-biskop Marco Ferrini og president Ianni, andre rådgiver i stavspresidentskapet i Firenze, sammen med andre medlemmer i CARITAS.”

Søster Herway la merke til hvor positiv opplevelsen var: “Å se to religiøse grupper komme sammen for å støtte disse flyktningene var inspirerende. Alle var på lik grunn, og vi var så takknemlige for å være en del av dette.” Når hun snakket om Morelli, la hun til at “det er så flott å ha med engasjerte lokale medlemmer av Kirken. Det gjør en stor forskjell å ha sterke relasjoner etablert med de lokale lederne. Vi er veldig stolte av dem og glade for å arbeide skulder mot skulder med dem”.

Da eldste og søster Herway gikk inn i kapellet, var de glade for å se begge fotballagene stilt opp i sine uniformer, stolte over sine LDS Charities-merker på ermene og CARITAS-merker på brystet. “Det bare slo imot oss, hvor strålende og stolte de sto der,” sa eldste Herway. Jeg fant senere ut at de ikke hadde vunnet en eneste kamp, men det brydde de seg ikke om. Med de nye uniformene og utstyret følte de seg forenet.”

Erkebiskopen, direktøren for CARITAS og president Ianni, talte alle på seremonien. “Dette er en viktig anledning,” sa eldste Herway om arrangementet. “Dette er første gang den katolske kirken og mormonkirken har samarbeidet om et prosjekt som dette i Firenze. Det er også første gang vi personlig har samarbeidet med CARITAS på toppnivå. Vi har utviklet sterke relasjoner med dem alle gjennom å gi disse unge flyktningene de ressursene de trenger for å akseptere sine forskjeller, styrke deres selvtillit og integrere dem i samfunnet.”

Kirkens veldedighetstjeneste fortsetter samarbeidet med CARITAS om integrering av flyktninger. De etablerer for øyeblikket musikkverksteder på sentrene for å gi flyktninger mulighet til å opptre for og få tilknytning til lokalsamfunnet.