Frankfurt am Main, Tyskland

Virtuelle omvisninger i Kirkens historie styrker troende over hele verden

Oversettere i det enkelte land utvider mulighetene til å besøke fjerne steder

Virtuelle omvisninger i Kirkens historie gjør “historien levende”, sa Sybille Ravn-Winch. Tidligere i år ble hun bedt om å oversette en omvisning i Den hellige lund fra engelsk til tysk for andre medlemmer av sin forsamling i Tyskland. Selv om de fleste historiske steder i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige tilbyr virtuelle omvisninger på engelsk og noen få andre språk, har oversettere i det enkelte land åpnet muligheter for medlemmer og venner av Kirken over hele verden som ellers ikke ville ha fått anledning til å besøke historiske kirkesteder personlig.

Den hellige lund ligger i Palmyra i New York i USA. Dette stedet er viktig for siste dagers hellige fordi det var der Gud Faderen og hans Sønn Jesus Kristus viste seg for unge Joseph Smith jr. i 1820 og innledet gjenopprettelsen av Jesu Kristi Kirke for verden.

Korija e Shenjtë ndodhet në rrethinat në veri të Nju Jorkut.
Den hellige lund ligger i delstaten New York.

“Det var fortsatt snø på bakken da guidene gikk på stiene og ga oss en følelse av hvordan omgivelsene var, som om vi var der,” sa Sybille.  “Veien fra huset til Den hellige lund var ganske lang, og gir deg en bedre forståelse av innsatsen Joseph Smith måtte gjøre for å finne et bortgjemt sted å be.”

Pandemien var katalysatoren for at Kirkens historiske steder begynte å tilby virtuelle omvisninger. Etter hvert som folk over hele verden ble mer fortrolige med møteplattformer på Internett, ble det gjort betydelig innsats for å gjøre omvisningene til en meningsfylt opplevelse. Guidene på stedet tilpasser tempoet i omvisningene slik at tolkene kan oversette noen setninger om gangen. Oppdateringer av telefoner, kameraer og teknologi ble gjort for å forbedre den virtuelle opplevelsen. I tillegg er det ofte lagt inn tid til å svare på spørsmål fra deltagerne for å gjøre omvisningene mer personlige.

“Vi innså umiddelbart behovet for å hjelpe våre misjonærer å oppfylle sin hensikt,” sa Brad Allen, president ved Mormonbataljonens historiske sted. “Det var spennende for oss å se dem dele Mormonbataljonens historie og hvilken betydning den hadde for USAs og Kirkens utbredelse, for et publikum fra hele verden.”

Mormonbataljonens historiske sted i San Diego stengte for fysiske omvisninger 14. mars 2020. I løpet av de neste 14 månedene ga misjonærene nesten 3800 virtuelle omvisninger til ca. 40 000 gjester fra 70 land over hele verden, herunder 22 fra Europa.

Batalioni Mormon në San Diego
Mormonbataljonen i San Diego

“Mange av medlemmene av Mormonbataljonen var europeiske siste dagers hellige,” sa Brad Allen, president ved Mormonbataljonens historiske sted. “De var Kirkens pionerer, trofaste og hengivne – og ofret for å bygge opp Sion.”

Den neste virtuelle omvisningen Sybille ønsker å delta på, er historiske Nauvoo i det vestlige Illinois i USA. Nauvoo er en by som ble bygget av tidlige siste dagers hellige ved bredden av Mississippi-elven, og var Kirkens hovedkvarter fra 1839 til 1846.

Søster Marilyn Berg Rizley virker sammen med sin ektemann president Stephen Rizley, som fører tilsyn med Kirkens historiske sted Historiske Nauvoo. Hun sa at fysiske og virtuelle omvisninger i år er et meningsfylt supplement for Kirkens medlemmer som deltar i et ukentlig studium av Lære og pakter og Kirkens tidlige historie, slik det er skissert i pensumet Kom, følg med meg for 2021.

Navuja Historike
Historiske Nauvoo

“Vi er svært glade for å få kontakt med medlemmer over hele verden og dele Kirkens rike historie her i Nauvoo,” sa søster Rizley. “Disse stedene ble bevart og gjenoppbygget for å styrke våre medlemmers tro. De er levende vitnesbyrd til dem som ofret så mye i etableringen av Kirken. Vi kan alle hente styrke fra deres heltemot og gjøre vanskelige ting også.”

Hun delte noen tips da hun organiserte en virtuell omvisning i Kirkens historie med en oversetter i landet. 1) Finn en person som snakker engelsk som kan melde seg på gruppen. 2) Når den nettbaserte omvisingen begynner, la misjonærene få vite i chatten at en oversetter vil bli benyttet, og de vil gjøre oversetteren til en medvert for å muliggjøre mikrofontilgang. 3) Sjekk at omvisingen er planlagt i riktig tidssone for ditt land. Mange ganger kan omvisninger legges til rette etter arbeidstid for virtuelle deltagere over hele verden.

President Allen sa at virtuelle deltagere “kan forvente at deres kjærlighet til evangeliet blir styrket og at de blir takknemlige for hva de tidlige siste dagers hellige gjorde for å bane vei for oss i dag”.

“Disse omvisningene bidrar til at vår historie blir mer reell og troverdig for nye medlemmer av Kirken og dem som har vært medlemmer lengre,” sa Sybille. “Det er et vakkert eksempel på å bygge opp tro for oss alle.”

Kirkens historiske steder vil fortsette å tilby virtuelle omvisninger for enkeltpersoner, familier og grupper, selv om fysiske omvisninger blir gjeninnført. Det kan avtales omvisninger på følgende steder: Joseph Smiths fødested, Den hellige lund, Cumorah-høyden, Stedet hvor Mormons bok ble utgitt, Stedet hvor prestedømmet ble gjengitt, Whitmer-gården, Historiske Kirtland, Besøkssenteret i Independence, Liberty fengsel, St. George Tabernakel, Mormon Battalion-senteret i San Diego og Mormon Trail-senteret i Winter Quarters. Omvisninger kan nå bestilles fra ett sted på Kirkens nettsted – https://www.churchofjesuschrist.org/learn/historic-sites/virtual-tours-by-location?lang=eng